Asunnon markkinointisuunnitelma

Asunnon markkinointisuunnitelma

Onnistuneen myyntiponnistuksen yksi tärkeimmistä tekijöistä on hyvä markkinointisuunnitelma. Hyvin laaditun suunnitelman avulla tavoittaa kaikki paikalliset ja aktiiviset ostajat sekä paikantaa mahdolliset passiiviset ja alueen ulkopuoliset ostajat. Vahva markkinointikampanja auttaa luomaan innostusta ja kilpailua asunnostasi. Innostus ja kilpailu vuorossaan auttaa nostamaan myyntihintaa.

 

Laadukkaan asuntomarkkinoinnin kulmakivet ovat vahva brändi, myyvät asuntokuvat, erinomainen copy, selkeä pohjapiirros ja näkyvyys asuntoportaaleissa. Markkinointisuunnitelmaa voidaan täydentää asuntovideolla, painetulla medialla, kohdennetulla sosiaalisen median mainonnalla ja verkostojen hyödyntämisellä.

 

Maailmalla myyjä vastaa usein kohteen markkinointikuluista, mutta suomessa suuri osa välittäjistä kantaa markkinointikulut. Esimerkiksi Qvadratilla on läpinäkyvä hinnoittelu, jossa kaikki asunnon myyntiin liittyvät kulut sisältyvät ennalta sovittuun välityspalkkioon. Luomme jokaiselle välitettävälle kohteelle oman markkinointisuunnitelman ottaen huomioon asunnon sijainnin, piirteet ja paikallisen markkinan tilanteen.

 

Ammattivalokuvaus, video, pohjapiirustukset ja copy

Ammattilaisen ottamat ja myyvät valokuvat ovat välttämättömiä nykypäivänä asuntoa myydessä. Erinomaisten kuvien avulla asuntosi erottuu joukosta ja herättää huomiota. Mikäli olet kiinnostunut asuntokuvien tärkeydestä ja niiden vaikutuksesta, voit lukea lisää täältä.

 

Teksti, eli copy, ja selkeät pohjapiirrokset ovat yhtä tärkeitä kuin valokuvat. Copy yhdistettynä pohjakuvaan antaa ostajille mahdollisuuden vertailla asuntojen funktioita ja moni pitää pohjakuvaa yhtenä markkinointimateriaalin tärkeimpänä osana, etenkin jos kyseessä on remontoitava kohde. Ostajat ovat hyvin kiinnostuneita, miten pohjaratkaisu soveltuu heidän tarpeisiinsa jo ennen kuin he ovat käyneet näytöllä.

 

Asuntovideot ovat tehokas lisä markkinointimateriaaliin, jonka avulla ostajat voivat uppoutua asunnon tunnelmaan. Videon välityksellä ostajat ymmärtävät pohjakuvaa paremmin ja asunnon tarjoama elämäntyyli välittyy paremmin kuin kuvista. Lisäksi, mikäli asuntoa markkinoidaan myös sosiaalisessa mediassa, saavat videot huomattavasti enemmän liikennettä ja vuorovaikutusta.

 

Kodin ostaminen on uskomattoman tunnepohjainen ostos ja vangitsevat kuvat video voi herättää asunnon eloon ja antaa mahdollisuuden ostajalle uppoutua asunnon välittämään tunnelmaan ja auttaa luomaan tunnesiteen asuntoon.

 

Painettu materiaali

On tärkeää, että asunnosta laaditaan painettua materiaalia kuten esitteitä, jotta näytöille osallistuville jää asunnon tiedot talteen ja ne ovat helposti saatavilla. Esitteen paperilla, taitolla, kuvilla, ja pohjapiirroksella on merkitystä asunnon välittämään arvoon. Asuntoja tuskin myydään erinomaisen esitteen ansiosta, mutta esitteellä on vaikutusta asunnon välittämään kokonaistunnelmaan, jolla voidaan luoda asunnosta arvokas mielikuva. Arvokas mielikuva taas auttaa myyjää ja välittäjää perustelemaan hintaa ja ankkuroimaan sen korkeammalle ostajien silmissä.

Kiinteistönvälittäjän verkostojen ja tietokannan hyödyntäminen

Monilla kiinteistönvälittäjillä on aktiivinen ostajatietokanta, jota kannattaa hyödyntää. Sähköpostikampanja välittäjän ostajille ja mahdollisuus tutustua kohteeseen ennen julkisen markkinoinnin aloittamista voi auttaa luomaan innostusta usein erittäin motivoituneen ostajayleisön keskuudessa.

 

Näkyvyys asuntoportaaleissa, kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa

Ylivoimaisesti suurin osa asunnoista löytää ostajansa Oikotien ja Etuoven kautta, tämän vuoksi on varmistettava, että asuntoasi mainostetaan näissä portaaleissa. Osa ostajista selaavat myös aktiivisesti kiinteistönvälitysliikkeiden omia nettisivuja, joten on hyvä, että asuntosi löytyy myös kiinteistönvälittäjän nettisivuilta.

 

Lisäksi suurin osa ihmisistä käyttää sosiaalista mediaa päivittäin. Sosiaalisen median kohdennetulla mainonnalla voidaan aktivoida passiivisia ostajia, jotka eivät aktiivisesti selaa Oikotietä, Etuovea tai välittäjien nettisivuja.

 

Paikalliset ja kansalliset sanomalehdet

Vaikka suurin osa aktiivisista ostajista näkee asuntosi netissä, on olemassa passiivisia ostajia, jotka eivät tiedä etsivänsä uutta asuntoa. Passiiviset ostajat aktivoituvat vasta kun oikea asunto tulee vastaan. Nämä passiiviset ostajat tavoitetaan mainostamalla paikallisissa ja valtakunnallisissa sanomalehdissä. Monet sanomalehtien lukijat avaavat uteliaisuuttaan lehtien asunto-osiot ja mikäli asuntosi löytyy ilmoitusten joukosta, voi se aktivoida juuri oikean passiivisen ostajan.

 

Ani harva välittäjä kuitenkaan käyttää ostettua painettua mediaa asuntojen välitykseen nykypäivänä sen suhteellisen korkean hinnan vuoksi verrattuna sosiaalisen median tuomaan kustannustehokkuuteen ja mahdollisuuteen kohdentaa markkinointieuroja.

 

Yhteenveto

Vahvan markkinointisuunnitelman laatiminen on ratkaisevan tärkeää asunnon myynnin onnistumisen kannalta. Kiinteistönvälittäjät ovat taitavia määrittelemään, miten markkinoida asuntoasi parhaalla mahdollisella tavalla, jotta se herättäisi mahdollisimman paljon innostusta ja saisi aikaan parhaan mahdollisen tuloksen. Jos haluat keskustella yhden välittäjämme kanssa siitä, mitä heidän mielestään asuntosi markkinointisuunnitelmaan tulisi sisällyttää, klikkaa tästä.

Bild av Mathias Heinonen

Mathias Heinonen

Samankaltaiset artikkelit

Välitämme Elämänlaatua ja Unelma-asumista

För Qvadrat är varje kund oerhört viktig, att upprätthålla våra kundrelationer är därför hörnstenen i all vår verksamhet. Våra kunder värdesätter fyra olika egenskaper i vår verksamhet framför alla andra: förtroende, servicekvalitet, resultat och engagemang.

Mathias Heinonen & Niclas Sergelius

Suosikit

Tutustu

Ta kontakt

Petersgatan 20, 00140 Helsingfors

Tehdään myyntisunnitelmastanne totta!

 

Haluatko toteuttaa myyntisuunnitelmasi? Jätä yhteystietonne ja olemme teihin yhteydessä.